Jonna-mylife

Alla inlägg den 14 november 2013

Av Jonna Brunnström - 14 november 2013 04:07

2013 har varit ett år som började väldigt negativt och har bara blivit bättre under året.

I slutet av 2012 som ni vet så opererades sockertoppen, sen fick jag bara massor med negativa besked om henne som till slut gjorde att jag fick ta bort min älskade socker i april 2013. Jag visste redan tidigare på året strax efter operationen att hon inte skulle bli helt bra. Det var en tung vår-vinter tankarna snurrade mycket i mitt huvud. Socker var min första distanshäst som jag tävlade 1100 tävlings km varav en var 120km. Hon betydde mycket för mig och kommer alltid finnas i mitt minne <3

(Socker och jag vann DM Småland 2009)

Det som gjorde att jag inte deppade ner totalt dem jobbiga månaderna när socker var sjuk var min älskade "bäbis" Kenny som blev 2år i år. Det är så kul att se honom växa och utvecklas och snart är han ridhästar :)

(Bilden på Kenny är tagen i somras)

När socker var sjuk började jag fundera på också, att jag ville ha en till häst som jag kan tävla på tills Kenny blev gammal nog att tävlas med. Kikade runt på vad det fanns för hästar och kom i kontakt med Kickan Eriksson. Hon hade ett 5-årigt arabsto som hon ville låna ut på foder några år som hon ville att någon skulle träna/tävla med.
Jag och min sambo Fredrik åkte ner till Ljungby där hon bor och prov red 5 åringen, Neva hette hon. Det var en trevlig liten häst som inte var riden så mycket. Men jag tyckte om henne och ville ge henne en chans så hon kom till mig i mitten av maj hem till mig.
Så nu börjar vår saga min och Neva och vi får se hur lång den blir tillsammans!

Jag började sakta träna Neva, men som alltid stöter man på lite problem med ny häst. Sadelproblem så jag fick köpa ny sadel. Men jag och Neva har hittat varandra, hon är en fantastisk liten häst och hon har utvecklats hela tiden här och kommer fortsätta så. Vi testade på en kort distansritt i oktober CR46km för att känna av läget på en tävling, hon var lite uppstirrad på tävlingsplatsen så vi tog det lugnt med inpulsningarna men hon tuffade på bra ute på banan och drack bra. Vi fick mycket bra omdömen av veterinären som besiktades Neva under dagen. Hon sa att detta var den häst som hon hade besiktat under dagen som såg fräschast ut. Det bådar gått i för framtida tävlingssäsonger. Såklart blev vi godkända:)

Så om jag ska summera det här året har det både varit ett dåligt/jobbigt och ett bra år. Det känns skönt att året vändes till ett bra avslut. Nu är det bara lite Över en månad kvar av året och Nevas vinterträning har tagit vid. Just nu rids/tränas hon 3-4ggr vecka lite blandat och i december får hon 1,5-2veckor helvila i hagen för att sen trappa upp träningen igen och sikta på en bra tävlingsässong och som mål att starta minst en T80km

En annan bra sak som hände detta år var att i maj fick jag en provanställning och som nu i oktober gick över till en fast anställning :) så nu jobbar jag 100% som personligassistent inom LSS verksamhet. Mitt schema är lagt på dag-kväll-natt och helg. Blir mkt blandat med andra ord:)

Skapa flashcards