Jonna-mylife

Av Jonna Brunnström - 16 maj 2013 16:17

Idag är det rikigt sommarvärme ute. Så nu kan vi säga att det är sommar

Klippte gräset för försa gången igår, hästarna har börjat vara ute dygnet runt men de går fortfarande i vinterhagen och stödfodras lite med hö fortfarande. de ska bara avmaskas nu så antagligen så får de gå ut i sommarhagarna till helgen.

idag har jag jobbat lite med kenny. longerade honom i alla gångarter. han har fattat det där nu och är jätte duktig och lyssnar på mina komandon. Det blev några glädje språng i galoppen    Sen efter några varv på volten fäste jag i tömkörningstömmarna i tränset (han hade hackamore på sig) han har tyckt det är svårt att förstå tömtagen vart han ska gå. men nu börjar paletten falla ner även där. (vi tränade mest på att han skulle förstå när jag vill att han ska svänga/stanna) Han är så duktig min lilla grabb.

Mätte han också och han är ca 147cm både fram o bak. (hoppas han passerar ponny måttet i sommar) Men jag tycker att han börjar rätta till sig i kroppen och se riktigt vuxen ut. Den här sommaren tror jag han kommer mogna mycket både psykiskt/fysiskt och se ut som en liten ridhäst framåt hösten

Av Jonna Brunnström - 11 maj 2013 17:20

Oj nu var det längesen jag uppdagerade igen. Jag och min sambo med familj var på en härlig weekend till paris 27/4-1/5.

Vi blev upphämtade tidigit tidigt på lördagen 27/4 05.00 åkter vi ner till kastrup, köpenhamn där planet skulle avgå ifrån. tog bara 3 tim ner dit, trodde det skulle ta längre tid.

Planet gick 9.20 och vi kom till flygplatsen i paris 11-11.30 där stod en taxichafför och väntade på oss stod Eidhall på en skylt han höll i (min sambos familj heter eidhall i efternamn) så det var bara att följa med honom till hans taxi och sen körde han oss till vårat hotell som låg mitt inne i paris. Vi hade aldrig hittat dit utan honom. det tog ca 30 min med taxin till hotellet. vi checkade in. Det var ett väligt litet och mysigt hotell. När vi väl hade lämnat våra väskor gick vi direkt ut och kikaded läget och gick och åt lite lunch.

När vi skulle ut och äta lunch stötte vi på en äldre kvinna som spelade, så typiskt franskt.

Första dagen tog vi det mest lugnt och tittade runt inom det närmsta kvarteren.

Andra dagen hade vi bokat en tur till Vasaj stavas? Det var en buss tur eftersom det låg några mil utanför paris stad.

Det var ett magnifikt stort slott/palats.

Spegel salen

Deras trädgårt utanför, dock hade vi inte den tiden att gå i trädgården också. (detta var bara en liten del av den)

Tredjedagen måndagen 29/4 var vi och tittade på en magnifik kyrka nottre dame.

Ett av de fantaskika fönsten som fanns i kyrkan som desutaom var handgjort för många hundra årsen.

Samma dag åkte vi även till  trumfbågen och gick även upp och kikade ut högst upp på trumfbågen. Häftigt var det.

Den 30/4 var vi på effeltornet och tittade. det var lång kö att åka upp i effeltornet men vi valde iaf att ställa oss i kö där och fick vänta ca1,5timme. Vi åkte "bara" upp till andra sektionen och det är ungefär halva tornet upp. men det var högt och en häfftig känsla endå!!

Vi hade några fantaskiska dagar i paris. Vi gjorde en himla massa varje dag som jag inte berättat om. Man var grymt trött i kropp o knopp varje kväll efter att sett mycket men framförallt gått mycket och åkt mycket tunnelbana. Vi ska inte tala om hur mycket trappor det var i paris som vi gick i. här är ett exempel på trappor som fanns och som vi traskade uppför och nerför.

Det blev ett långt inlägg med massa bilder om vår fanastika paris resa.

Av Jonna Brunnström - 24 april 2013 15:51

Idag har jag varit ute i stallet och tränat kenny lite, han har fattat grejen med att springa i lina (longeras) nu förstår han när han ska trava och när han ska skritta igen :) Idag tränade jag lite också med en presening, men det var ingenting att gå på den eller bita/smaka på den. Däremot var det lite läskigt att ha den runt kroppen med accepterade det också, han är alldeles för go min lilla grabb.

Jag klippte hans man också, den blev rätt mycket kortare men förhoppningsvis blir den lite tjockare och finare nu.

Jag kan också berätta att äntligen har jag fått ett fast jobb i kommunen, börjar 1 maj på det shemat. Det känns så grymt skönt att ha en fast tjänst. det är så mycket tryggare än att bara gå som timvikarie som jag gjort nu i över 1 år.

Vi ska också nu på lite mini semester vi åker på lördag till Paris och stannar där till onsdag. Sen dras det igång med nya tjänsten med fullt med jobb igen:) Men ska bli så skönt med ett lite brejk nu när det hänt så mycket med både i hästfronten och jobbfronten..

Av Jonna Brunnström - 22 april 2013 19:53

Idag har min älskade vän och tävlingskamrat fått somna in hemma på gården där mina hästar bor. allt gick lugnt och fint till.   Min kompis/stallägaren fick hålla i socker medan svenk lanbrukstjänt avlivade henne. Ville inte ha det som sista minne av min fina vänn. Det sista jag såg henne var att hon lugnt stod och åt ur sin havrehink..

Tyvärr fick hon avsluta sitt liv efter en lång tids skada som tyvärr in blev bättre med olika behandlingar. Vi hann med några korta ridturer nu dagarna innan vilket känns skönt att ha gjort på henne och även kört henne med rockard någon gång    Allt det som hon tycker är så roligt men kroppen håller inte för någon träning

Nu kan sockertoppen springa på de gröna ängarna utan smärta i bakbenen och så kommer vi att synas där någon gång.

Sockertoppen hann med att gå över 1000 tävlings km i distansritt var av 1st godkänd ritt på 120km.

♥  sockertoppen 2002 - 2013

Kör bilderna är från i lördags

Av Jonna Brunnström - 27 mars 2013 13:28

I förra veckan var jag tillbaka på veterinär kliniken i vaggeryd med socker på återbesök för att se om operation + lång vila har gett resultat. Men tyvärr fick vi tråkiga besked. socker är frotfarande 1 grads hälta vb på böjt spår och böjprov. Så nu har jag gett upp hoppet på att hon någonsin bli bra i sitt ben. Hon har nu vilat i 7 månader och bara gått i hagen + någon enstaka promenad. Så snart kommer min älskade socker att springa på de gröna ängarna Men jag tror det blir bäst så för både henne och mig. Kommer sakna henne mycket, så mycket roligt vi har gjort ihop.

Jag vill ju trots allt tävla och träna distans. Jag har saknat träningen sjukt mycket nu när hon varit skadad och jag knappt ridit något alls på dessa månader mer än någon gång då och då på vänners hästar.

Nu blir det nya tag och jag kikar lite på foderhäst som jag kan tävla o träna distans på tills lilla kenny vuxit till sig och han kan komma ut på tävlingsbanorna.

Min fin fina Socker

Av Jonna Brunnström - 18 mars 2013 12:36

Då har jag kommit hem från min minisemester i fjällen. Vi var 8 vänner som begav oss i torsdags upp till sälen området och närmare bestämt hundfjället. Vi var där vid 15-16 på torsdageftermiddagen, vi checkade in i våran stuga och gjorde oss hemmastadda där, Jag och min sambo + en till vän till oss gick ner för att hyra slalom skidor, det var bara vi som inte hade egna med oss. Tog en jäkla tid, det var lång kö innan vi fick hjälp. Skönt att fixa det dagen innan vi skulle börja åka så kunde vi börja åka så fort liftarna öppnade på fredagen.

På Fredagen vaknade alla tidigt 6.00-6.30 vi tog det lugnt och åt frukost tillsammans. Strax innan 9.00 gick vi ner till skisbackarna, liftarna öpnnade 9.00 Jag hann åka 2 åk innande min skidlektion började. Jag bokade nämligen en skidlektion eftersom det bara är andra gången jag åker och ville lära mig grunderna lite bättre. så 10.15 hade jag min lektion. Hon tyckte jag var duktigt och det gick jätte bra. Jag blev mer peppad och så fortsatte dagen med skidåkning.

Vid 15.00 avslutade vi skidåkningen för dagen och gick på afterski som var 15-17.

Lite dricka och dans i pjäxor och en massa trevligt prat. Drog vi sedan tillbaka till stugan.

På kvällen åkte vi till ett badhus med relaxav och slappade lite efteråt gjorde vi tacos i stugan.

På lördagen var alla uppe tidigt igen. åt frukost och var i skidbacken igen vid 9-tiden. åkte hela dagen med lite paus med lunch mitt på dagen på i toppstugan. Åkte till ca 15.00, när vi kände oss färdiga med skidåkningen lämnade vi tillbaka våran hyrda utrustning och även denna dag åkte vi till badhusets relaxavd. men vi åkte tidigare så vi fick lite mer tid i badhuset denna dag.

På söndagen packade vi ihop alla våra grejor och städade stugan och sen åkte vi hem, vi började hemresan vid ca 8.30 och kom hem vid 17 ca. Det var en riktigt trevlig tripp men lite mör i benen blev man och en hel det träningsverk har jag såhär någon dag senare.

Nu är man tillbaka till verkligheten och vad allt det innebär..

Av Jonna Brunnström - 13 mars 2013 12:33

Idag är det onsdag och jag har jobbat sista passet för denna vecka. Imorgon drar jag med några vänner upp till fjällen och är där över helgen. Det ska bil spännande då jag bara åkt utför en gång i mitt liv. Men kul ska det bli.

Idag blir det en sväng till stallet och fixa lite där och sen ikväll så blir det att packa det sista inför imorgon.

Av Jonna Brunnström - 11 mars 2013 21:28

Denna helg har varit fantastik rolig med distansgala hela helgen :)

Jag och mamma åkte på lördag morgon upp till askersund där galan skulle vara. Det tog oss ca 2,5 timme dit och vi var där 11.30 Gick runt lite i askersund och så åt vi lite lunch innan galan drog i gång kl 13. Det var många bra föreläsningar som det hade ordnat fram. Bla. Mental träning, centrerad ridning hur ryttarens balans påverkar hästen.

På lördag kvällen var det 3 rätters middag. Det var riktigt gott och under middagen var det lite prisutdelningar och underhållning. Riktigt trevligt :)

På söndag åt vi en fantastisk hotell frukost. Kl 8.45 började föreläsningarna igen och vid 13.30 satt vi i bilen igen på väg hem efter en underbar helg i askersund. Jag hade fått mycket nytt att tänka på och blev inspererad och motiverad på olika sett. Det ska bli ett spännande häst år framöver. Vi får se vad det ger!

Jag är en hästtokig tjej på 27år som kommer skriva om mitt liv och om min häst Kenny.