Jonna-mylife

Alla inlägg under oktober 2011

Av Jonna Brunnström - 27 oktober 2011 08:16

Igår var jag på återbesök med socker.

Det tog inte så lång tid denna gång bara ca 40 min. Det gjorde böjprov och longerade.

Vetreinären tyckte hon hade blivit bättre men ej helt bra så hon tyckte att socker skulle ha en behandling till i knä och kotled v bak.

Så idag får socker stå inne och sen får hon gå i liten hage ett par dagar med små/korta promenader och sen ut i stor hage igen och då börja skritta henne uppsuttet från 20 min till ca 45min. Sen blir det återbesök igen efter lite mer än 2 v. Då hoppas jag hon är bra och vi kan börja sakta sätta igång henne.


Var även och tränade xfit igår kväll. det är riktigt jobbig men kul. jag trodde jag skulle ha mer träningsverk idag än jag har.

Ska försöka ta lite bilder också. bloggen blir så tråkig utan bilder.

Av Jonna Brunnström - 25 oktober 2011 19:53

Tiden bara rullar på.. Har jobbat i mycket hela veckan som varit. Jobbat natten som har varit så jag har sovit ett par timmar, åkte upp till stallet och fixade iordning där skrittade socker barbacka ca 20min sen tillbaka till jobbet och ha p-möte kl 15. Sen ikväll har jag pysslat lite hemma.


Hur går det då med socker?

Hon fick komma ut till sina kompisar i stor hage i fredags så nu vill hon inte gå ifrån dem. Skrittat henne några gånger uppsuttet 20-30 min. Och imorgon ska jag på återbesök på vaggerydskliniken får se vad dem säger då. skriver mer då vad som händer.

Av Jonna Brunnström - 15 oktober 2011 13:34

Iår hade vi som mål att klara CEI**120 km på ett bra sätt. Vi klarade "bara" 1st hade planerat för två.


  • Vedemaritten CEI*80km 25/4 Godkända 13,6 km/h
    Det var riktigt varmt den dagen och vi hade sällskap av
    Bente Juhlin med Zäto   
  • Göingeritten CEI*120km 5/6 Godkända placerad 5:a 12,6 km/h
    Denna tävling var också riktigt varmt runt 30 grader hela dagen så många åkte ut pga av värmen. Socker kändes bra hela dagen och vi tog det lugnt eftersom det var våran första 120km. Red själv hela ritten det var en jätte stor bonus att vi desutom blev placerade!

       

  • Isabergsritten 80km 6/8 Godkänd 12,9km
    Socker kändes inte hundra hon var inte med på noterna riktig så vi tog det lugnt så vi tillslut blev godkända. Red stora delar själv.

  • Dackeritten CEI**120km 25/9 Utesluten förbesiktining öm rygg och rörelsestörning. På den vägen är det att vi åkte till klinik. Antagligen är det knäledsinflamation. Efter att ha läst lite om det så tror jag att hon har gått med det ett bra tag.
    Nu börjar vinterträningen med mycket vila och konvalicent/rehabliteraing av socker så hoppas jag att vi är tillbaka på tävlignsbanan till våren igen!


 


 





Av Jonna Brunnström - 14 oktober 2011 17:18

Imorse när jag vaknade så var det -5-6 grader så nu börjar det bli kallt. det är bara att ta fram långkalsonger och vinterkläderna nu.

Men under dagan har det varit en underbar höst dag =b


Har haft det rikitg mysigt i stallet nu i eftermiddags. Socker fick komma ut i liten rastruta.


 


Så hon var nöjd. Men däremot igår när hon fick stå inne hela dagen så var hon jätte tjurig på mig.

Vi tog idag en långrykt. (kommer nog att bli varje dag) och myste en stund i stallet. Sen gick vi ner mot paddocken och en liten bit förbi den och vände tillbaka till stallet. så vi gick bara i 5 min idag. Imorgon så ska vi promenera i 10 min.

   

Av Jonna Brunnström - 12 oktober 2011 19:28

Idag hade jag tid på vaggeryds kliniken för återbesök med socker kl 13.30 Det tog fasiken hela dagen åkte inte är ifrån förän ca 16.30

Jaja.. jag ska ta det från börja.


Vi fick träffa Ylva Nelson landslags veterinär i distansritt för övrigt   

Hon tittade på henne i skritt och trav sen gick vi ut till deras ridhus och longerade socker i trav i båda varven.

Därefter gick vi in igen och ylva böjde igenom alla sockers ben. Hon markerade i böjprovet både högt o lågt vänster bak.

Då bestämde vi att bedöva i lederna för att se vart socker har ont någonstans.


Först bedövades hasleden. och vila ca15 min innan hon böjde igenom vänser bak. Socker visade ingen skillnad där.

Sen bedövades knäleden och så efter följande vila 15 min som blev lite längre pga det var fler hästar inne på kliniken. Böjde igenom vänster bak igen. då blev det bättre men hon markerade förtfarande lite hälta i böjprovet så vi bedövade även kotan och så åter förljt av 15 min vila.

Böjde nu också vänster bak. Nu var hon bra, ingen hälta. vi gick ut i ridhuset igen och longerade socker i trav i båda varven. såg bra ut. (med bedövning i alla leder vänster bak)


Vi pratade lite men bestämde att vi först skulle rönka hennes knäled och kota. Rönkenbilderna såg bra ut. (Fick lite lugnande innan rönken också)


Sen behandlade ylva henne med kortison i både knäled och kotled. Så nu är socker ordinerad boxvila imorgon. sen får hon gå i liten hage typ sjukhage i 7 dagar och pronenad för hand 10-20 min som ökar gradvis.

Sen ut i större hage och öka  på promenaderna vid hand 20-30 min öka gradvis.

Sen återbesök om 14 dagar.


Förhoppningsvis så är hon bra då men kan ev behöva fler behandlingar i lederna. Så vår tävlings sässong är defnitivt över för i år.

Av Jonna Brunnström - 4 oktober 2011 16:27

Idag har socker fått sista dosen av metacam. så skönt att slippa ge det mer. hon tyckte verkligen inte om att få det i munnen.

Socker ser pigg ut. Vi har promenerat ca 1h varje dag i ca 1 v nu. Idag fick sockeren laserbehandling av mig/mamma. (mamma är massör till människor och har en laserbeh.maskin) Man såg att mycket muskelspänningar släppte. Så det ska vi försöka att göra regelbundet.


Imorgon tänkte jag ta våran första ridtur på 2v. blir ett pass på 7-8 km mest skritt och lite trav. Jag kunde enligt vet. börja sätta igång henne lite sakta innan återbesöket. 12/10. då hoppas hoppas att de säger att hon ser bra ut. Och vi kan starta på Greveritten 30/10.

Skapa flashcards