Jonna-mylife

Alla inlägg under maj 2013

Av Jonna Brunnström - 30 maj 2013 21:40

Idag har jag varit på ridklubben med båda hästarna, lånade deras ridbana. Fick lite hjälp av min mamma, det är jag så tacksam för.
För Kenyas del var det första gången han var där. Han skötte sig kanon, han logerades en lite sväng och gick över några bommar som låg på ridbanan utan några problem. Han hade på sitt nya fina gröna träns :) (bild kommer längre ner)

För Nevas del var det andra gången hon var där så hon var lugnare och tryggare än hon var första gången hon var på örerydridklubb. Henne red jag en liten runda på ridbanan. Är en trevlig häst, men har mycket att lära sig till. Skritten fungerar kanon och hon söker sig neråt, men i traven är hon så spänd och stretar emot och galoppen ska vi inte tala om. Så det är bara att jobba lite vidare.


Av Jonna Brunnström - 22 maj 2013 19:54

Det var full fart imagen ikväll, de gör sina egna race i hagen. Så de motionerar varandra :)
Efteråt var de trötta och svettiga :)

Av Jonna Brunnström - 19 maj 2013 18:37

Vi får hälsa välkommen till Neva som kommit till oss idag!


 


Det är ett 5-årigt arabsto som jag fått äran att låna av kestas araber i några år för att träna och tävla med.

Det ska bli mycket spännande att få träna och tävla henne.





Imorgon blir det en premiär tur på Neva ska bli riktigt kul   

Av Jonna Brunnström - 16 maj 2013 16:17

Idag är det rikigt sommarvärme ute. Så nu kan vi säga att det är sommar   

Klippte gräset för försa gången igår, hästarna har börjat vara ute dygnet runt men de går fortfarande i vinterhagen och stödfodras lite med hö fortfarande. de ska bara avmaskas nu så antagligen så får de gå ut i sommarhagarna till helgen.


idag har jag jobbat lite med kenny. longerade honom i alla gångarter. han har fattat det där nu och är jätte duktig och lyssnar på mina komandon. Det blev några glädje språng i galoppen    Sen efter några varv på volten fäste jag i tömkörningstömmarna i tränset (han hade hackamore på sig) han har tyckt det är svårt att förstå tömtagen vart han ska gå. men nu börjar paletten falla ner även där. (vi tränade mest på att han skulle förstå när jag vill att han ska svänga/stanna) Han är så duktig min lilla grabb.


Mätte han också och han är ca 147cm både fram o bak. (hoppas han passerar ponny måttet i sommar) Men jag tycker att han börjar rätta till sig i kroppen och se riktigt vuxen ut. Den här sommaren tror jag han kommer mogna mycket både psykiskt/fysiskt och se ut som en liten ridhäst framåt hösten   

Av Jonna Brunnström - 11 maj 2013 17:20

Oj nu var det längesen jag uppdagerade igen. Jag och min sambo med familj var på en härlig weekend till paris 27/4-1/5.


Vi blev upphämtade tidigit tidigt på lördagen 27/4 05.00 åkter vi ner till kastrup, köpenhamn där planet skulle avgå ifrån. tog bara 3 tim ner dit, trodde det skulle ta längre tid.

Planet gick 9.20 och vi kom till flygplatsen i paris 11-11.30 där stod en taxichafför och väntade på oss stod Eidhall på en skylt han höll i (min sambos familj heter eidhall i efternamn) så det var bara att följa med honom till hans taxi och sen körde han oss till vårat hotell som låg mitt inne i paris. Vi hade aldrig hittat dit utan honom. det tog ca 30 min med taxin till hotellet. vi checkade in. Det var ett väligt litet och mysigt hotell. När vi väl hade lämnat våra väskor gick vi direkt ut och kikaded läget och gick och åt lite lunch.


När vi skulle ut och äta lunch stötte vi på en äldre kvinna som spelade, så typiskt franskt.

 


Första dagen tog vi det mest lugnt och tittade runt inom det närmsta kvarteren.


Andra dagen hade vi bokat en tur till Vasaj stavas? Det var en buss tur eftersom det låg några mil utanför paris stad.

Det var ett magnifikt stort slott/palats.

   


Spegel salen

 


Deras trädgårt utanför, dock hade vi inte den tiden att gå i trädgården också. (detta var bara en liten del av den)


Tredjedagen måndagen 29/4 var vi och tittade på en magnifik kyrka nottre dame.

 

Ett av de fantaskika fönsten som fanns i kyrkan som desutaom var handgjort för många hundra årsen.

 



Samma dag åkte vi även till  trumfbågen och gick även upp och kikade ut högst upp på trumfbågen. Häftigt var det.

   


Den 30/4 var vi på effeltornet och tittade. det var lång kö att åka upp i effeltornet men vi valde iaf att ställa oss i kö där och fick vänta ca1,5timme. Vi åkte "bara" upp till andra sektionen och det är ungefär halva tornet upp. men det var högt och en häfftig känsla endå!!


       


Vi hade några fantaskiska dagar i paris. Vi gjorde en himla massa varje dag som jag inte berättat om. Man var grymt trött i kropp o knopp varje kväll efter att sett mycket men framförallt gått mycket och åkt mycket tunnelbana. Vi ska inte tala om hur mycket trappor det var i paris som vi gick i. här är ett exempel på trappor som fanns och som vi traskade uppför och nerför.


 


Det blev ett långt inlägg med massa bilder om vår fanastika paris resa.



Skapa flashcards