Jonna-mylife

Alla inlägg under oktober 2012

Av Jonna Brunnström - 24 oktober 2012 17:26

Äntligen har vi skaffat ny soffa   I måndags eftermiddag åkte vi till Ikea i Jönköping vi hade redan varit där någon vecka tidigare och kikat lite vad vi ville ha så vi hade nästan bestämt oss för vilken soffa vi ville ha. Så igår monterade vi ihop den. När man köper från ikea så är det alltid nerplockat i massa smådelar så det var lite att montera ihop tog hela kvällen.


Här börjar vi montera den stora förpackningar var det.

   


När soffan var uppe firade vi med lite öl/cider framför tvn   

 




Av Jonna Brunnström - 20 oktober 2012 14:32

Det har redan gått mer än hälften av oktober månad. Socker har haft boxvila i 2 veckor nu så nu var det dags för henne att få komma ut i en liten hage. Hon går med Luna som är 1,5år som också haft boxvila för en sårskada som har varit svårläkt. Så idag var första gången de fick gå ut    De har bara fått vara ute en kortare stund 3h idag så de inte föräter sig i hagen (finns massor av gräs) och får ont i magen.


Nu ska socker gå i liten hage i 4 veckor. och så ska jag börja promenera med henne förhand.


   


Igår så fyllde min sambo 28 år det firades med vännerna igår med lite pizza och tårta. och i torsdags så var hans familj här på lite fika på kvällen.


Medan Luna och socker gick i sin hage så red jag Arramis en liten runda först ut och sen lite på paddocken. Gick okej. Snart dags att förbereda sig för lite jobb..

Av Jonna Brunnström - 10 oktober 2012 15:46

Inatt var det första natten med frost.. brr.. snart är det vinter    Men det har resulterat till att det är underbart höst väder med strålande sol    Det är verkligen så vackert ute nu.

Just nu känns det som om en ångvält har kört över mig. Eftersom jag är ledig idag passade jag på att åka på fm till mamma så jag kunde få en laser/massage behandling av henne. det var sjukt längesen jag fick behandling och har ont nästan dagligen i min ena axel så det var riktigt välbeövlingt. Så här några timmar senare så har jag värk i nästan hela kroppen efter den behandlingen men det släpper nog tills imorgon hoppas jag.


Efter lite lunch, värmde paj som fanns i frysen åkte jag till mina underbara hästar och lite mys med dem. socker står ju som sakt på boxvila. så det blev lite rykt sen betämde jag mig för att hon för första gången se operationen skulle gå komma ut en liten stund i solskenet, så vi gick några meter från stallet till en liten äng där hon fick beta en liten stund innan hon fick gå tillbaka till sin box igen.

Lyfte knappt upp huvudet utan åt som om hon inte sett mat på flera veckor.

 



Kenny fick en liten ryckt idag med och så fick han testa att ha på sig tömkörningsgjorden för första gången gick en kortis med han så han fick känna hur det kändes. brydde sig inte ett dugg om att han hade något om magen/ryggen.

Han har även haft träns på sig men slapp det idag   


 


Snart kommer min sambo hem och då ska vi åka till Jönköping. vi ska först köpa färg till en av de bilarna han håller på att fixa iordning som servicebil till rally tävlingarna han håller på med. sen blir det en runda till ikea också   


Imorgon blir det jobb och sen ridlektion på en ridlektions häst nu medan socker är skadad. 



Av Jonna Brunnström - 5 oktober 2012 10:39

Kl 09.00 igår lastade jag socker som alltid är lätt och smidig att få på trailern. Åkte hem och hämtade min sambo som skulle följa med oss till slöinge. Ca 9.30 åkte vi hemifrån ner till slöinge där hallands djursjukhus ligger. starx innan 11.30 rullade vi in på djursjukhusets parkering.

Jag gick till receptionen och anmälde att vi hade kommit. Lastade ut socker. Vi blev mottagna av en djursjukvådare där vi gick in i ett av stallen, där hade de en våg så de vägde socker hon vägde 550 kg.

Sen följde vi med in i ett av de andra byggnaderna som de behandlar hästarna i. Socker fick en kanyl i halsen som de satte fast iför opertionen. Hon fick lite smärtstillande och lugnande innan hon fick en box där som hon fick stå i tills det var hennes tur att sövas.

Vi fick då åka därifrån.


Vi åkte först till haverdal där mina svärföräldar har sommarstuga. Vi lånade deras sommarbil en renault megaen cab, åkte den in till halmstad och åt lite lunch, åkte en sväng till biltema o hööks därefter åkte vi tillbaka till haverdal. Vattnade blommor där och tittade på tv en stund.

De på vetreinären sa att hon skulle vara klar runt 16 så när kl började närma sig det och de fortfarande inte hade ringt och sagt hur det gått, började jag bli väldgt nervös och vi bestämde hos att sakta rulla tillbaka till slöinge. Då var kl ca 16.20 Påvägen dit när vi nästan var framme i slöinge ringde verteinären som hade opererat socker kl var då ca 16.45 Det var en lång väntan det sista innan de ringde.

Operationen hade gått bra, de hade bara hittat några små fynd. Lindrig miniskskada i inner knäled och lindrig ligamendskada i yttre knä. Men i det hela taget så såg knäleden fin ut och prognosen ser rätt ljus ut.

Så strax innan 18 åkte vi hemåt från slöinge lättade att operationen hade gått bra.


Har fått ett långt hemgångs råd/rehabilitering

Nu ska socker först stå helt i boxvila i 14 dagar sen så får hon komma ut i sjukhage max 5*5m och promenad för hand i 4 v.

Som tur är så finns det en till häst som skadat sig (sårskada) så hon ska också stå inne på box de dagarna socker också har helt boxvila. Så då har de sällskap av varandra iaf.


Om ca 2 månader ska jag på återbesök men då ska jag till vaggeryd hästklinik igen. Det kommer bli många månader med rehabilitering för sockers del innan hon åter är i normal träning igen och det räknar jag med är inte förän till sommaren.

Av Jonna Brunnström - 1 oktober 2012 17:55

Nu var det ett tag sen jag bloggade. Jag har jobbat rätt så mycket vilket är rätt skönt att ha något att göra så man inte går och grubblar för mycket vad som komma skall.

Förra veckan fyllde jag 25 år på onsdagen den 26 september, dagen firades först med jobb och sedn kom famlij/släkten på lite besök. På kvällen bjäd jag på taco paj & ost/skink paj sen avslutade vi med kaffe och tårta. Det var riktigt lyckat.


Till jobbet hade jag med den här tårtan! som jag bjöd på.

 


Tårtan innehåller 2 st hemgjorda tårtbottnar som jag delade på hälften så det blev 4 bottnar.

vaniljkräm och jordgubbsgrädde (jorgubbsylt i grädden) och fäska jordgubbar på som dekorering. 


Sen bakade jag en till tårta som jag bjöd familjen på.


En choklad/banan tårta.

Gjorde egna chokladtårt bottnar


chokladfyllning

6dl grädde

200g choklad

 värm upp grädden lägg i choladen i bitar och låt chokladen smälta, det får inte koka. Ställ i kylen över natten eller så det svalnar. Jag vispade fyllningen så den blev lite fastare i konsistensen.


banan grädde

Mosade banan och blandade det med vispad grädde.

Lägg lite choklad fyllning och banan grädde på varje lager av tårtan och dekorera med sivad banan.


Till helgen blev det kalas för vännerna då bjöd jag på smörgåstårta som var uppskattad och det blev en riktigt lyckad fest!


Tillbaka till mina hästar socker har mest skrotat i hagen, dragit av henne sina skor inför operationen hon ska göra,det ville de att man skulle göra. socker blev jätte ömfotad efteråt i några dagar. men nu han hon gå i hagen normalt igen =) 

På torsdag åker vi till slöinge med socker så hoppas vi på det bästa.

Eftersom jag inte har någon häst att rida på förtillfället har jag börjat sakna det endel så jag har lånat en kompis häst som står i samma ställ som mina så de har/kommer jag att rida 1-2 ggr v. så jag får komma ut i skogen lite granna, det är riktigt kul att ride lite granna på en annan häst medan min är sjuk.


Kenny går mest i hagen, går en promenad lite då och då och han har testat att ha på sig träns.

Imorgon så ska jag först till kiopraktorn själv på morgonen sen efter det så ska jag o mamma en tur till gekås ullared. Får se var man hitta, men det kommer inte bli mycket till hästarna.

Skapa flashcards