Jonna-mylife

Alla inlägg under juni 2014

Av Jonna Brunnström - 26 juni 2014 22:12

Idag har jag varit med Kenny på miljöträning clinic, det var en som tränat polishästar som var på besök på ridklubben som höll i en clinic och lite träning hur dem tränade polishästarna.. Vi var 2 grupper med 6 hästar i varje grupp. Vi red förbi fladdrande band, personer som höll i paraplyer, stora flaggor och jämte o över presseningar. Jätte bra träning.
Kenny tyckte allt var lite läskigt, men det var trygga äldre hästar runt omkring honom som han kunde följa med så det gick bra. Jag blev inspirerad att träna mer sådanthär med honom så han blir säker och inte bryr sig om sådant i framtiden..

I slutet av träningen så skulle vi testa att gå över en presenning, det ville inte Kenny först så jag hoppade av, en tog han ett jättesprång över presenningen och landade på min häl så jag flög framåtstupa och fick käka lite grus ;) Kenny stannade bara någon meter från mig, sen gick vi några varv runt presseningen och efter en stund kunde han gå lugnt över den :)

Nu sitter jag här med en ond fot, det visade sig att jag stukat till den i fallet och den börjar nu svullna upp runt hälsenan/fotknölarna. Men jag är super nöjd med honom idag, att bara vara med andra hästar i ridhuset och gå runt där var mycket för honom. Så nu får han vila sitt huvud några dagar och bara vara.

Neva han jag med att ta ett litet/Kort dressyrridningen på paddocken innan vi åkte på miljöträningen. Hon jobbade på jätte bra.

Av Jonna Brunnström - 18 juni 2014 15:19

Härliga sommar :) idag blev det en ridtur på en mycket pigg Kenny som inte blivit riden på en vecka. Vi gick ner till sjön. Denna gång gick han ner med framhovarna i sjön :)

Snart kanske han och jag kan bada tillsammans <3

Sitter på bästa Kenny med härlig utsikt <3

Av Jonna Brunnström - 15 juni 2014 22:18

Dagarna bara flyger fram. Veckan som gått har Neva hunnits ridas 3 gånger, ett dressyrpass, 2st uteritter på ca 13-15km var. Idag fick jag även sällskap av min vän Vicky alltid trevligt att rida tillsammans.

Kenny däremot har bara ridits en gång en kort skrittrunda, vi red ner till sjön och gick fram till sjökanten och drack vatten! nästa gång kanske jag kan få han att gå ner och bada fötterna.
I Torsdags var veterinären/ tandläkaren hos oss, Kenny blev vaccinerad och kollad i munnen, han hade två STORA vargtänder som hon drog ut, förövrigt var detta en jätte duktig veterinär som kommer användas fler gånger!

Av Jonna Brunnström - 1 juni 2014 19:06

Den här helgen har ägnats åt två olika tävlingar. I Lördags var jag iväg på distanstävling (Göingeritten)


Klockan ringde redan 04.10, snabbt upp och körde till stallet för att hämta Neva. Strax efter 5 åkte vi mot skåneland och Göingeritten. I värnamo plocked jag upp mina två groomar för dagen min mamma och en vän Fia. (Jätte tack för jätte bra groomning!)


Var nere i Glimåkra runt 07.15-07.30 Besiktade Neva utan några anmärkningar och sen var det bangenomgång och starten gick kl 10.00 Neva var jätte taggad och jag hade svårt att reglera hastigheten på första sträckan, Jag red hela första slingan med min klubbkamrat Ronnie Kanth.


Efter 31km var det vet besiktning och lite vila, Neva pulsade in snabbt ca 3,5min och pulsen låg på 56 slag/min och inga anmärkningar så vi fick fortsätta ut på nästa slinga som var 19km, dock så tappade jag mitt sällskap då vi var snabbare att pulsa in så jag fick starta 8-9 min före honom.


Vi gick ut på sista slingan samtidigt som några CR ryttare red med dem en liten stund, sen kom Cecilia HH som red 16mil ikapp oss så jag följe med henne istället en stund men vid groomstoppet så släppte vi henne och red dem sista km (ca 5-8km) själva in till mål. 


OCh vi blev GODKÄNDA :) Neva var verkligen taggad på denna tävling, det kändes som om att hon nu förstod att det var tävling, de andra starterna hon gjort har inte kännts som hon förstått att det är tävling hon varit på utan en lång uteritt istället. Men jag gillar hennes inställning på denna tävling :)


Vi blev 5:a av 16 startande och kom precis utanför pallplats men vi hade ca 35min till 4:an så vi hade ingen chans på medalj denna gång. Men är jätte nöjd över dagens prestation!


Galopp in till mål!

 



Dagens tävling (söndag) blev Rallytävling. 

Jag fick till och med lite sovmorgon kl ringde inte förän 6.15 ;)

Men idag slapp jag köra så jag kunde sova lite i bilen påväg till rallyt utanför nässjö


Det var ett lite mindre rally och vi startade tidigt vi gick ut som bil 2 så vägarna var inte så optimala för oss. Tävlingen flöt på bra och vi knep en 4:e plats av 11 startande även där precis utanför pallplats :) Men bilen var hel (förutom att backspeglen gick sönder, slog nog emot någon liten gren). Fredrik min sambo som körde och jag var kartläsare han kände sig nöjd med dagen.

Eftersom vi inte skulle få något pris plockade vi ihop oss och åkte hem direkt efter tävlingen så vi var hemma redan kl 16 :)


Innan start

 


Eftersom vi kom hem så tidigt så har jag hunnit med att plocka iordning det sista av lördagens gjejor som låg i bilen och städat ur den, sen har jag även städat lite här hemma med att dammsuga/torka golven.


Nu blir det soffhäng en stund innan sängen! Det har varit en hellyckad helg med 2 bra prestationer!


Presentation


Jag är en hästtokig tjej på 27år som kommer skriva om mitt liv och om min häst Kenny.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards