Jonna-mylife

Alla inlägg under maj 2014

Av Jonna Brunnström - 19 maj 2014 01:21

Vilken underbar helg, vädret har varit fantastiskt och gjort massa roliga saker..

I lördags hade jag dressyrlektion på Neva, gick hur bra som helst, var jätte nöjd efter lektionen.. Sen hade jag lite tid över för Kenny så han blev lasttränad när jag ändå hade transporten med till stallet, han var superduktig gick in på mindre än 5min och fick massa godis där inne innan han fick backa ut igen och eftersom det gick så smidigt med lastingen så fick han även träna på att vatten inte är så farligt så jag duschade honom och tvättade honom med shampo. Det gick också bra han stod som ett ljus när jag hällde vatten på honom från hinkarna jag använde och ren blev han också :)
På kvällen var vi bjudna till en vän på grillkalas/födelsedags fest. Det blev en hellyckad kväll med många goa vänner och mycket skratt..

På söndagen bestämde vi i stallet att vi skulle löshoppa unghästarna (Kenny o Luna) de är lika gamla vrs. 3 år. Det gick riktigt bra, Kenny hoppade 80cm som högst utan några som helst svårigheter, kommer nog kunna hoppa bra mycket högre senare. Det är så kul att vi fått lite hinder till gården nu, så vi kan "hoppa" lite på egenhand..

Denna bild tyckte jag såg rolig ut.. "Svävande hästen" lyckades pricka in när Kenny hade alla 4 ben i luften :)

Av Jonna Brunnström - 13 maj 2014 22:44

Nu har hästarna fått gå ut till de stora sommarhagarna, där det finns massor av gräs att äta :) de får även nu vara ute dygnet runt, de tas bara in om det skulle vara väldigt dåligt väder..
Men mina hästar kommer inte få vila från träningen så mkt under sommaren, det är ju då det är som roligast att rida :) + att Neva ska tävlas en hel del är tanken. Så självklart får hon vara inne någon natt ibland inför tävlingar för att vila upp sig tillsammans med någon kompis..

Av Jonna Brunnström - 4 maj 2014 20:59

Igår var det dags för den nya karlshamnsritten som gick av staplen. Alltid kul med lite nya tävlingar. De hade valt en bra plats att ha tävlingen på karlshamns travbana. Det enda negartiva jag har att säga är att det hade varit bra med en bättre markerad bana och bättre kartor till groomarna så de lättare hittar i skogarna.


För mig började dagen redan kl 04, åkte till stallet och lastade neva och släppte ut resten av hästarna i stallet. Skrax innan 5 rullade vi från stallet, jag plockade upp min sambo hemma hos oss och sen fick Fredrik köra under hela dagen, vi plockade även upp mamma i värnamo och sen körde vi raka vägen till karlshamn.

Vi var framme innan 8 på tävlingsplatsen, det var stålande sol hela dagen alltså perfekt ridväder.


Vi grejade och donade och besiktade Neva utan några konstigheter.

Starten gick 9.30, det gick rätt lugnt till och vi lade oss i så vi startade bland de sista.


 

Mina groomar mötte upp mig efter ca 10km, neva gick på bra.. Sen körde mina groomar fel och vi hittade inte varandra förän strax innan vet.grind Kändes lite kämpingt när jag märkte att jag inte skulle få någon grooming på 2 mil. Men neva gick på bra, det var bara jag som behövde lite att dricka :)


 


Veterinärbesiktningen efter 30km. Vi gick in till veterinären efter ca 5min då hade neva 60 slag/min. och vi var godkända att fortsätta att rida dem resterande 2 milen.

 

 


Neva går ut på sträcka 2, pigg och glad :)

 


Vi red ut själva, men efter ett par km tyckte inte neva det var så roligt att springa själv på all asfalt som var under denna tävling så jag hoppade av henne och sprang jämte någon/några km, sen kom de danska ryttarna ifatt oss så då hoppade jag upp på neva igen och tog rygg på dem tills vi kom imål.. Neva tyckte det var mycket roligare när hon fick sällskap så då gick hon på jätte bra.


Även om vi tillsammans med danskarna passerade mållinjen sist och blev godkända så är jag jätte nöjd över hur vi red och vi red som vi planerat. snitthastigeten blev 12,3km/h. Det tycker jag är bra för att vara den första 50km tävlingen för neva desutom var det väldigt mkt asfalt på denna tävlingen.


Några bilder strax innan slutbesiktningen och efter tävlingen :)

       


Tack så jätte mycket för hjälpen under tävlingen Fredrik och mamma Evakarin, utan er hade jag inte kunnat genomföra det här :)



Presentation


Jag är en hästtokig tjej på 27år som kommer skriva om mitt liv och om min häst Kenny.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards