Jonna-mylife

Alla inlägg under augusti 2013

Av Jonna Brunnström - 30 augusti 2013 13:08

Idag blev det premiär för neva att ha handhäst med sig i form av hennes kompis kenny som fick följa med på ridturen. 

Nevanhar inte blivit riden denna vecka något utan bara blivit tömkörd 2 gånger innan pga vet besöket i tisdag. Men allt gick riktigt bra. vi skrittade mest och testade att ta någon kort trav och det gick hur bra som helst. Det blev bara några små protester i början mot kenny att han inte fick komma förnära. men det hade nog med att göra att hon är brunstig och lite grinig för det. 

Jag är hur nöjd som helst iaf. så nu ska kenny få följa med lite oftare på ridturen. (ded lite kortare) ska försöka att det blir 1 gång/veckan för honom nu tills det blir vinter iaf.



Av Jonna Brunnström - 28 augusti 2013 11:48

Kenny måste också få ett inlägg   Han börjar bli en stor kille nu.


Så här såg han ut när han kom till min i December 2011, då var kenny 8 månader (här har han bott hos mig någon vecka)

 

Tiden går och 19/3-12 ser han ut såhär

 


Sen går det och blir sommar 2012

så här ser kenny ut i juni-12 Nu är kenny 1år

   



September 2012 var vi några gånger på ridbanan och galopperade/travade, fritt med lite bommar på marken.

   



Det blev  vinter med mycket snö.


Bildern är tagen i februari 2013

Kenny testar tömkörning

 


Kenny är nu 2 år, Han tömkörs själv i skogen och går promenader med sadel/träns på sig nu.

       


sista bilden är tagen idag när vi var ute på promenad.

Nästa år är kenny ridhäst, tänk vad tiden går fort!





Av Jonna Brunnström - 28 augusti 2013 08:27

Igår var jag med Neva hos veterinären, hade en tid 14.15 så jag började lasta Neva lite innan 13 för att va på den säkra sidan att komma i tid. Neva var duktig och gick på släpet direkt nu när jag kommit på ett knep som funkar för henne,men då måste jag ha en vägg/stängsel eller liknande så hon inte ser flyktvägar på båda sidorna. Hon gick iaf in nästan direkt och vi lite till vaggeryds hästklinik.
Kom lite tidigt så vi promenerade en liten stund sen fick hon stå i en box där, det var många hästar där så alla boxar var fulla nu.

Hon blev rejält genomgången och kollade att allt var okej med henne kroppsligen, hon var väldigt spänd på ena ländryggen. Vad det han hittade på besiktningen. Han gav mig en stretch övning jag ska göra efter varje gång jag ridit/tränat Neva, och så gav han henne en spruta i ryggen, som skulle göra att muskelspänningen skulle släppa. Jag skulle tänka på att hon inte fick bli kall över ryggen och ha gärna något täcke någon timme innan träning så hon blir varm inför träning.
Sen blev det en tandkoll också och hon hade 2 vargtänder han drog ut.

Det är så skönt att hn är riktigt kollad nu så nu blickar vi bara framåt, nu får hon inte ha sadel på ryggen på några dagar. Det blir att tömköra lite istället ch sen drar vi igång med lättare träning och har som mål att starta PP 30 el.CR 50 på Dackeritten i oktober.

I hagen igen efter en halv dag på veterinär kliniken!

Av Jonna Brunnström - 3 augusti 2013 01:05

Nu har jag anmält mig och Neva till Billingeritten PP30 km. De ska bli mycket spännande och se hur det går och hur hon tar det med så mycket hästar runt om kring.
Veckorna fram tills dess kommer rulla på som vanligt med träningen med henne men jag ska försöka lasträna endel, då hon tycker det är lite jobbigt att åka transport.

Presentation


Jag är en hästtokig tjej på 27år som kommer skriva om mitt liv och om min häst Kenny.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards